Tuesday, September 8, 2009

Dosa lidah terhadap saudara kita...



Assalamualaikum

Di antara dosa lidah ialah mereka yang mengumpat dan mengadu domba. Firman Allah swt

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain.Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. (Al Hujurat: 12)

Di dalam ayat ini disebut tiga jenis dosa:

1. Dosa prasangka (bersangka buruk)
2. Mengintip dan mencari keaiban orang
3. Mengumpat

Mengumpat ialah menyatakan sesuatu yang tidak suka di dengar oleh orang yang di sebut dan perkara tersebut benar. Kalau tidak benar maka itu adalah fitnah.

Mengadu domba (namimah)

Hadis rasullulah saw: Sesiapa yng melakukan namimah (mengadu domba) tidak akan masuk syurga dengan kumpulan pertama." (Bukhari) (yakni muslim yang mati tanpa bertaubat akan di siksa di neraka sebelum dimasukkan ke syurga.)

Mengadu domba adalah perbuatan melagakan di antara dua orang yang lain dengan berita benar atau tidak benar.

di harap kita dpat mengambil sedikit iktibar

wallahualam
__________________

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget